Acerca de
Rafael Fonseca Zárate
Rafael Fonseca Zárate,

 es Ingeniero Civil de la Universidad de los Andes en Bogotá, cursó la maestría en Centrales Hidroeléctricas de la Universidad Javeriana, es especialista en Finanzas, egresado de Alta Gerencia -del programa regular-, y egresado de Alta Gerencia -en el programa Liderazgo para la Competitividad-, todo lo anterior de la Universidad de los Andes. Ha sido instructor de Liderazgo y Métodos Racionales cuya certificación la obtuvo de Kepner-Tregoe, y con motivo de su trabajo e interés personal ha profundizado en Mercadeo, Estrategia, Procesos (Reingeniería, Balanced Scorecard, Activity Based Cost, Automatización de procesos), Logística (Transporte de carga, Transporte urbano, Planeación de demanda, Manufactura, Modelos matemáticos de optimización). Recientemente está obteniendo la certificación PM4R Expert (Project Management for Results) del BID.

Cuenta con más de 30 años como gerente, alto directivo, empresario y emprendedor (Asocreto, Cementos Diamante -hoy Cemex-, Diamante Transportes, Coltanques, Logistec, Transformer). Tuvo la oportunidad de participar en proyectos muy interesantes y exitosos, entre los cuales vale la pena destacar:

o    Asocreto, siendo su director se creó la Reunión del Concreto y la revista Noticreto, que hoy, después de 30 años, tienen gran auge y mucho éxito entre los profesionales de la industria de la construcción.

o    Cementos Diamante (hoy Cemex), perteneciendo al grupo directivo, lograron pasar del 13% al 43% del mercado, habiendo construido una nueva planta de gran tamaño, comprado y gestionado una financiera, creado un esquema completamente nuevo de mercadeo y de logística, que incluyó hacer una enorme transportadora. Una de sus misiones fue la estrategia que orientó todo esto.

o    Diamante Transportes, siendo su gestor y gerente, llegó a ser la empresa más grande del país por toneladas/mes (múltiples productos, no solo cemento) (hoy Cemex Transportes).

o    Coltanques (transporte de carga), siendo su gerente, lograron un crecimiento de 300% en sólo dos años, llegando a ser la primera empresa de transporte del país por facturación.

o    Logistec, siendo su gestor y gerente, fue la primera empresa en reportar por internet el avance de los camiones en carretera, primera en tener personal “in-house” gestionado las operaciones en los clientes, primera empresa en traer el concepto de minimulas de fábrica al país (especiales para cargas de baja densidad, que hoy son el estándar para contenedores de 40”).

En sus 20 años como Consultor, ha asesorado a importantes empresas en temas de Competitividad (Productividad, Estrategia, Logística, Innovación, Tecnología) como: Procter & Gamble, Argos, Cemex, Masterfoods, Ladrillera Santa Fé, Impocoma (Italcol), Aires, Grupo Corona, Terpel, Almacenar, Coomeva, BID/Ministerio de Transportes, SITP, Icontec, SCI/ANI, LST/Secretaría de Ciencia, Tecnología e Innovación de Cundinamarca y Contecon Guayaquil.

Entre los muchos proyectos interesantes que ha participado, vale la pena mencionar:

o    Procter&Gamble, optimización de logística con el cual se lograron importantes ahorros sostenibles en el proceso de distribución.

o    Grupo Argos, optimización de transporte, que incluyó la revisión integral de Logitrans, su empresa de transporte y distribución.

o    Cemex, redefinición de mercadeo, en el que se diseñaron 12 estrategias de mejora para la llegada de Cemex al mercado; entrenamiento de conductores de mezcladora en servicio y ventas para la concretera, con el cual se rompieron paradigmas acerca de las funciones de los operarios y su alcance posible.

o    Masterfoods (a través de Almacenar), modelo matemático para seleccionar la mejor ubicación de planta de producción para el mercado andino y el Caribe, hoy en operación, logrando ahorros importantísimos en logística, solo por la ubicación óptima.

o    Reingeniería de procesos en Ladrillera Santa Fé, Impocoma (transportadora de Italcol), Coomeva (ventas, consultoría interna), Indupalma (procesos de logística), Icontec (revisión de procesos para automatización), todos proyectos en los que se encontraron mejores formas estructurales de lograr los objetivos de negocio, con más velocidad, más calidad y menor costo.

o    Grupo Corona, modelo matemático para seleccionar la mejor ubicación de nueva planta (país, línea de productos, tamaño) con el cual definieron su siguiente gran inversión estratégica; y modelo matemático de optimización de operaciones globales para definir dónde producir, por dónde transportar y en dónde combinar sus productos para atender sus mercados en el mundo, que arrojó ahorros del 16% (!!) del costo total de la distribución.

o    Grupo Terpel, optimización del suministro de fuel-oil para los aviones de Avianca y 7 aerolíneas mas en el aeropuerto El Dorado mediante simulación del proceso; Modelo matemático de optimización de la producción de aceites lubricantes para definir dónde producir sus productos para atender los mercados en Colombia, Panamá, Ecuador y Chile, para maximizar la utilidad de la unidad de negocio.

o    BID/Ministerio de Transportes, sistema Registro Nacional de Despacho de Carga, con el cual todas las empresas de transporte registran y validan sus operaciones en línea (hoy en operación, 2 millones de procesos/día).

o    SITP Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá, en cuyo diseño, una de sus misiones fue la estructuración financiera, en la que la modelación financiera detallada incluyó simultáneamente 13 empresas de buses, 1 recaudador y Transmilenio, permitió los cálculos de la tarifa integrada (nivel alto de complejidad y tamaño). La implementación actual no obedeció a este diseño.

o    SCI/ANI, fue el director del estudio de recomendación de la mejor alternativa para la autopista Ruta del Sol en el tramo Villeta-Guaduas, que presentaba una gran complejidad por su topografía, condiciones geotécnicas y situación contractual; para destacar, su aporte del método multi-criterio para selección entre alternativas, con el cual, no sólo se alcanzó con éxito el propósito para la ANI -Agencia Nacional de Infraestructura-, sino que estableció un método de referencia para toma de decisiones para grandes proyectos de desarrollo sostenible en el país.

o    LST/Secretaría de Ciencia, Tecnología e Innovación de Cundinamarca, director del componente de negocio del proyecto Innovación del Sistema de Producción de Frutas/Hortalizas, frescas/procesadas tipo exportación con tecnología Biológica/Integral Inocua.

o    Contecon Guayaquil, que opera el puerto marítimo Libertador Simón Bolívar, asesor para la creación de servicios complementarios en el hinterland, para integrarlos a la oferta de valor del puerto; dirección de la empresa LogiPuerto para operaciones de transporte; dirección de la Comunidad Logística del Puerto de Guayaquil.

Es el autor del libro COMPETITIVIDAD: la clave del éxito empresarial (para información del libro por favor haga clic aquí), lleva más de cinco años como autor del blog “El mundo es nuestra meta” donde se encuentran ya docenas de artículos y frases, como pensador y escritor que es, sobre competitividad empresarial y competitividad país (en twitter: @refonsecaz), y es autor de la columna El Punto de Inflexión, con artículos de opinión en ConfidencialColombia.

Actualmente es socio y gerente de Competitor S.A.S. (antes Transformer Ltda), dedicado a ayudar a empresarios y entidades a mejorar en la competitividad de sus empresas o del país. También cuenta con certificación PM4R Expert (Project Management for Results) del BID (Banco Interamericano de Desarrollo).  

Fue miembro de la Junta Directiva de la Sociedad Colombiana de Ingenieros y fue Presidente de la Comisión Técnica Permanente de Economía, Planeación y Asuntos Gubernamentales; actualmente es miembro de número y activo participante en la SCI desde donde trabaja por un país próspero, justo y sostenible, por la dignidad de la ingeniería y por la promoción de los ingenieros colombianos.

Rafael Fonseca Zárate,

is a Civil Engineer from the Universidad de los Andes in Bogotá, studied a master's course in Hydroelectric Power Plants from the Javeriana University, is a specialist in Finance, graduated from Senior Management -from the regular program-, and a Senior Management graduate -in the Leadership for Competitiveness program - all of the above from the Universidad de los Andes. He has been an instructor of Leadership and Rational Methods whose certification he obtained from Kepner-Tregoe, and due to his work and personal interest he has delved into Marketing, Strategy, Processes (Reengineering, Balanced Scorecard, Activity Based Cost, Process Automation), Logistics (Freight transport, Urban transport, Demand planning, Manufacturing, Mathematical optimization models). He is recently obtaining the PM4R Expert (Project Management for Results) certification from the IDB.

He has more than 30 years as a manager, senior manager, businessman and entrepreneur (Asocreto, Cementos Diamante -now Cemex-, Diamante Transportes, Coltanques, Logistec, Transformer). He had the opportunity to participate in very interesting and successful projects, among which it is worth noting:

Asocreto, being its director the Concrete Meeting and the Noticreto magazine were created, which today, after 30 years, have a great boom and are very successful among professionals in the construction industry.

Cementos Diamante (today Cemex), belonging to the management group, managed to go from 13% to 43% of the market, having built a new large plant, bought and managed a financial company, created a completely new marketing and logistics scheme, which included making a huge transport company. One of his missions was the strategy that guided all this.

Diamante Transportes, being its creator and manager, became the largest company in the country by tons / month (multiple products, not just cement) (today Cemex Transportes).

Coltanques (cargo transport), being its manager, achieved a growth of 300% in just two years, becoming the first transport company in the country by turnover.

Logistec, being its creator and manager, was the first company to report the progress of trucks on the road online, the first to have "in-house" personnel managing customer operations, the first company to bring the concept of mini-trucks (specially designed from factory for the country’s conditions for low density loads; today are the standard for 40´ containers).

In his 20 years as a Consultant, he has advised important companies on Competitiveness issues (Productivity, Strategy, Logistics, Innovation, Technology) such as: Procter & Gamble, Argos, Cemex, Masterfoods, Ladrillera Santa Fé, Impocoma (Italcol), Aires, Grupo Corona, Terpel, Warehouse, Coomeva, BID / Ministry of Transport, SITP, Icontec, SCI / ANI, LST / Secretariat of Science, Technology and Innovation of Cundinamarca and Contecon Guayaquil.

Among the many interesting projects, he has participated in, it is worth mentioning:

Procter & Gamble, logistics optimization with which significant sustainable savings were achieved in the distribution process.

Grupo Argos (#1 cement producer in the country), transport optimization, which included the comprehensive review of Logitrans, its transport and distribution company.

Cemex, redefinition of marketing, in which 12 improvement strategies were designed for Cemex brand to enter the market; training of mixer drivers in service and sales for the concrete mixer, with which paradigms were broken about the functions of the operators and their possible scope.

Masterfoods (through Almacenar), a mathematical model to select the best production plant location for the Andean and Caribbean markets, currently in operation, achieving very important savings in logistics, just because of the optimal location.

Process reengineering in Ladrillera Santa Fé, Impocoma (Italcol transporter), Coomeva (sales, internal consulting), Indupalma (logistics processes), Icontec (revision of processes for automation), all projects in which better structural forms were found to achieve business objectives, with more speed, more quality and lower cost.

Grupo Corona, a mathematical model to select the best location for a new plant (country, products type, size) with which they defined their next major strategic investment; and a mathematical model for the optimization of global operations to define where to produce, where to transport and where to combine their products to serve their markets in the world, which resulted in savings of 16% (!!) of the total cost of distribution.

Grupo Terpel, optimization of fuel oil supply for Avianca and 7 other airlines at El Dorado airport by simulating the process; Mathematical model of optimization of the production of lubricating oils to define where to produce its products to serve the markets in Colombia, Panama, Ecuador and Chile, to maximize the profit of the business unit.

IDB Interamerican Development Bank / Ministry of Transport, National Cargo Dispatch Registry system, with which all transport companies register and validate their operations online (currently in operation, 2 million processes / day).

SITP Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá (Integrated Public Transport System of Bogota City), in whose design, one of its missions was the financial structuring, in which the detailed financial modeling simultaneously included 13 bus companies, 1 ticket collector and Transmilenio (city government company), allowed the calculations of the integrated fare ( high level of complexity and size). (The current implementation did not follow this design because political circumstances).

SCI / ANI, was the director of the study to recommend the best alternative for the Ruta del Sol highway in the Villeta-Guaduas section, which was highly complex due to its topography, geotechnical conditions and contractual situation; To highlight, his contribution of the multi-criteria method for selection among alternatives, with which, not only was the purpose for the ANI -National Infrastructure Agency- successfully achieved, but also established a reference method for decision-making for large sustainable development projects in the country.

LST / Secretariat of Science, Technology and Innovation of Cundinamarca, director of the business component of the project Innovation of the Production System of Fruits / Vegetables, fresh / processed export type with Biological / Integral Innocuous technology.

Contecon Guayaquil, which operates the Libertador Simón Bolívar maritime port (#1 in Ecuador), advisor for the creation of complementary services in the hinterland, to integrate them into the port's value offer; management of the LogiPuerto company for transport operations; director of the Logistics Community of the Port of Guayaquil.

He is the author of the book "COMPETITIVENESS: the key to business success" (for information on the book please click here), he has been author of the blog "The world is our goal" for more than five years, where there are already dozens of articles and phrases, as a thinker and writer that he is, about business competitiveness and country competitiveness (on twitter: @refonsecaz), and is the author of the column El Punto de Inflexion (The Tipping Point), with opinion articles in ConfidencialColombia.

He is currently a partner and manager of Competitor S.A.S. (formerly Transformer Ltda), dedicated to helping entrepreneurs and entities to improve the competitiveness of their companies or of the country. He also has PM4R Expert certification (Project Management for Results) from the IADB (Inter-American Development Bank).

He was a member of the Board of Directors of the Colombian Society of Engineers and was President of the Permanent Technical Commission of Economy, Planning and Government Affairs; He is currently a full member and active participant in the SCI from where he works for a prosperous, fair and sustainable country, for the dignity of engineering and for the promotion of Colombian engineers.